فروش ویژه : ثبت دامنه آی آر IR فقط 99 هزار تومان سفارش آنلاین/ تحویل آنی
فروش ویژه : ثبت دامنه دات کام COM فقط 899 هزار تومان سفارش آنلاین/ تحویل آنی (بهترین پیشنهاد)
فروش ویژه : 1500 مگابایت هاست ابری به همراه SSL رایگان ماهیانه فقط 69 هزار تومان مشاهده مشخصات و پلن ها

توسعه وب سایت و تاثیرات آن روی SEO

تغییر طراحی وب سایت، نوسازی و به روز رسانی آن در بازه های زمانی مناسب از مهمترین عوامل داشتن وب سایت موثر، کارآمد و با بالاترین در صدر بازدهی می باشد. مشتریان شما تمایل دارند مطالب به روز و تازه را در وب سایت شما مشاهده نمایند و وب سایت شما می بایست با آخرین تکنولوژی ها بازسازی گشته و به اندازه کافی، کارآیی لازم را در هر دوره زمانی داشته باشد.
همچنین پیشتر در مقالات سئو (SEO) چیست؟ و آموزش جامع و کامل سئو سایت (SEO) در رابطه با اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) نظیر گوگل و عوامل تاثیر گذار روی سئو سایت توضیحات لازم ارائه شده است.
شاید تاکنون برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که هنگام بازنویسی مجدد سایت، چگونه می توان از افت ناگهانی رتبه بندی گوگل و نتایج سئو جلوگیری به عمل آورد؟
همانطور که می دانید به روز رسانی مقالات، پست ها، عکس ها و مطالب وب سایت از نظر سئو بسیار حائز اهمیت می باشد. اما در صورتی که شما بدون توجه به تاثیرات به روز رسانی سایت در نتایج سئو مبادرت به تغییر طراحی سایت نمایید، متاسفانه رتبه (Ranking) سایت شما در موتورهای جستجوگر مخصوصا گوگل به صورت ناگهانی افت نموده و تعداد کاربران سایت به شدت کاهش یافته و این امر موجب از دست دادن تعداد قابل توجهی از مشتریان آنلاین شرکت نیز خواهد شد.
با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه لیستی از الزامات که می بایست هنگام بازنویسی سایت بررسی شوند تا وب سایت در رتبه بندی گوگل با مشکل مواجه نشود، آورده شده است.
 
اقدامات اولیه :
قبل از شروع هر اقدامی، ابتدا موارد زیر را بررسی نمایید:
  • مطمئن شوید که توسعه وب سایت جدید از نظر موتورهای جستجو کاملا به صورت مخفی باشد. جهت این کار شما می توانید از تگ noindex tag در فایل txt استفاده نمایید.
  • تمامی موارد موثر در سئو را روی سایت جدید قبل از انتشار آن بررسی نمایید. بطور نمونه تگ عنوان (Title Tag)، متاتگ توصیفی (Description Meta Tag)، تگ های سرفصل (Heading Tag) H1 ، تگ جایگزین عکس (Image Alt Tag) و...
 
کاربران شما بیشتر از چه طریقی به سایت فعلی شما هدایت می شوند؟
دانستن پاسخ سوال مذکور می تواند شروع بسیار خوبی جهت باز نویسی سایت شما باشد، چرا که این موضوع باعث می شود تمرکز خود را روی نقاط قوت سایت خود بیشتر نموده و همچنین در صورت امکان روش های مذکور را در طراحی های آینده نیز در نظر بگیرید.
به طور نمونه در صورتی که متوجه شوید در صد بالایی کاربران از طریق جستجوی محصول خاصی، مقاله یا مطالب خاصی به سایت شما هدایت (Entry Pages) می شوند، نشان دهنده این است که آن بخش از سایت شما برای کاربران بیشتر جالب توجه بوده است و درصد بالایی از ترافیک سایت شما از این روش می باشد.
لذا در این رابطه همواره موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
  • حتما رتبه (Ranking) سایت فعلی خود را بررسی کرده و کلمات کلیدی (Keywords) های به کار رفته را در طراحی قدیم و جدید سایت بررسی نمایید.
  • صفحات پربازدید سایت خود را مشخص کنید و همچنین صفحات Entry Pages را که کاربران بیشتر از طریق آن به سایت شما وارد می شوند را مشخص نمایید.
  • همچنین شما می بایست سایت های دیگر را که به صفحات سایت شما لینک داده اند را نیز تعیین نمایید. دقت نمایید که هنگامی که قصد تغییر آدرس URL سایت را دارید، میبایست توجه لازم به این مورد داشته باشید.
  • جهت اطلاع از آدرس وب سایت هایی که به سایت قبلی شما لینک داده شده اند، شما می توانید از طریق جستجوی عبارت link:http://www.YourSite.com در msn.com کمک بگیرید. توجه داشته باشید که بجای www.YourSite.com می بایست نام سایت خود (بطور مثال www.sazmanhost.com) را وارد نمایید. همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که در موتور جستجوگر گوگل به درستی به نیاز شما در این مورد پاسخ نمی دهد.
 
جهت آگاهی از نحوه انجام مراحل بالا، شما می توانید به مقاله راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیک نیز رجوع نمایید.
 
تغییر URL و ریدایرکت نمودن سایت (Redirect 301) :
توجه نمایید درصورتی که کاربران از URL های متفاوتی جهت دسترسی به محتوای سایت استفاده می نمایند، برای لینک دادن به یک محتوای خاص، جهت اجتناب از پخش شدن درجه محبوبیت سایت بین چندین URL در موتورهای جستجو ، راه حل جایگزین، فوروارد کردن URL ها، به URL اصلی با استفاده از Redirect 301 می باشد.
اگر بخواهیم به صورت ایده آل به مساله فوروارد دامین (Redirect / Forward Domain) بپردازیم، هر آدرس URL از سایت فعلی شما می بایست به آدرس متناظر در وب سایت جدید متصل شود. اما همانطور که می دانید در دنیای واقعی دستیابی به این امر مشکل و پیچیده می باشد.
ریدارکت 301، رتبه لینک های فعلی را حفظ نموده و حدود 85 تا 90 درصد آن را به لیک های جدید منتقل می کند. در واقع در ابتدای تغییر URL، در مدت 6 هفته اول، رتبه سئو افت کمی در حدود 25% داشته و پس از طی مدت زمانی کوتاهی، کارآیی گذشته را مجددا بدست خواهد آورد.
301-Redirect
 
در صورت عدم استفاده از ریدارکت 301، سایت شما در عرض تنها 12 روز افت حدود 42% داشته و مسلما این روش توصیه نمی گردد.
without-301-redirects
جهت انجام این کار به درستی و بدون مشکل، شما می بایست حتما از Redirect 301 به ترتیب اولویت زیر استفاده نمایید:
  • ابتدا صفحه اصلی وب سایت (Website Home Page) خود را ریدارکت نمایید. حتما توجه نمایید که تمامی فایل های اصلی سایت نظیر aspx، index.php، default.asp ویا غیره را به درستی فوروارد نمایید.
  • سپس تمامی صفحات خاص و مهم وب سایت خود را (به عنوان مثال صفحات مربوط به قسمت پشتیبانی سایت، پرتال کاربری و یا غیره) ریدارکت نمایید.
  • در مرحله بعد صفحات پربازدید (The Most Popular Pages) و صفحات ورودی پربازدید (Top Entry Pages) را فوروارد نمایید.
  • سپس تمامی صفحاتی که کاربران پس از ورود به سایت شما و تا هنگام خروج از سایت به آن ها مراجعه می کنند (Pages on the Path to Conversion) و سپس باقی صفحات باقی مانده را ریدارکت نمایید.
در تکمیل مراحل بالا، بررسی نمایید هر صفحه از وب سایت علاوه بر صفحه اصلی، به درستی به صفحه متناظر جدید دایرکت شده باشد. ممکن است این کار کمی وقت گیر به نظر بیاید، اما تاثیرات مثبت آن در بهبود رتبه سایت جدید در موتورهای جستجو غیر قابل انکار می باشد.
 
بررسی لینک ها :
در رابطه با لینک های ورودی (Inbound Links) و لینک های داخلی (Internal Links) توجه نمایید که جهت بررسی لینک های شکسته/ناقص (Broken Links) می توانید از ابزارهای آنلاین نظیر deadlinkchecker.com و یا نرم افزارهای توسعه وب سایت استفاده نمایید. به طور نمونه در Adobe Dreamweaver در قسمت select Site > Check Links Sitewide می توانید از صحت لینک های خود اطمینان حاصل نمایید.
 
ایجاد خطاهای سفارشی (Custom Error Pages) :
جهت هدایت صحیح مشتریان، از صفحات خطاهای سفارش (Custom Error Pages) استفاده نمایید. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بارها به صفحات " Error 404 – Page Not Found " یا "صفحه ی مورد نظر یافت نشد." مواجه شده باشید. بهتر است به جای خطای پیش فرض فوق، خطای سفارشی نظیر "بدلیل به روز رسانی، سایت به آدرس جدید زیر منتقل گردید." نمایش داده شود.
 
به روز رسانی نقشه سایت (Sitemap) :
امروزه موتور های جستجو (Search Engine) به اندازه ای هوشمند شده اند که امکان تشخیص فوروارد های 301 به سایت جدید را دارند. اما موتور های جستجو با توجه به نوع طراحی سایت، حداقل 3 ماه پس از تغییر سایت به این هدف خواهند رسید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا امکان دارد این مدت را کاهش داد؟
پاسخ این سوال در کاربرد نقشه سایت (Sitemap) می باشد. ایجاد و یا به روز رسانی نقشه سایت راه حل بسیار ساده و رایگانی است که باعث بهبود ایندکس سایت (Site Indexing) شما در موتور های جستجو خواهد شد. شما به راحتی می توایند با استفاده از ابزار های آنلاین نقشه سایت خود را آماده نمایید.
 
جمع بندی مطالب :
مشتریان شما تمایل دارند مطالب به روز و تازه را در وب سایت شما مشاهده نمایند و وب سایت شما می بایست با آخرین تکنولوژی ها بازسازی گشته و به اندازه کافی، کارآیی لازم را در هر دوره زمانی داشته باشد. پیش از تغییر و توسعه وب سایت حتما می بایست به نحوه و تاثیرات این تغییرات روی سئو توجه لازم را مبذول داشته تا در آینده موجب از دست رفتن مشتریان و افت رتبه (Ranking) سایت در موتور های جستجو نشود.
 
جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقالات زیر رجوع نمایید:
 

آیا این پاسخ مفید بود؟

خوانده شده

پلاگین های امنیتی پرکاربرد در وردپرس

همان طور که می دانید، وردپرس (Wordpress) یکی از مشهورترین و پرکاربردترین سیستم های مدیریت محتوا...

آشنایی با گوگل اسپرد شیت (Google Spreadsheet)

گوگل شیت امکان سازماندهی، ویرایش و آنالیز اطلاعات با فرمت های متفاوت را فراهم می کند. در اصل گوگل...

کلاهبرداری های اینترنتی و اسپم

در جامعه اینترنتی ایمیل‌های (بعضاً تجاری) ناخواسته، "اسپم" نامیده می‌شوند. اسپم اثری بیش از...

رتبه خود را در جستجوهای محلی بهبود دهید!

بررسی های اخیر پیرامون سرویس های محلی ارائه دهنده خدمات نشان می دهد که علاوه بر کاربران، گوگل نیز...

از دست دادن مشتریان و نرخ پرش سایت

تصور کنید در بین میلیون ها سایت از جمله سایت سایر رقبا و در عرصه پهناور اینترنت، بازدیدکنندگان،...