فروش ویژه : ثبت دامنه آی آر IR فقط 99 هزار تومان سفارش آنلاین/ تحویل آنی
فروش ویژه : ثبت دامنه دات کام COM فقط 990 هزار تومان سفارش آنلاین/ تحویل آنی (بهترین پیشنهاد)
فروش ویژه : 1500 مگابایت هاست ابری به همراه SSL رایگان ماهیانه فقط 99 هزار تومان مشاهده مشخصات و پلن ها

htaccess چیست

htaccess یک فایل پیکربندی برای استفاده در وب سرور می باشد. فایل htaccess. جهت ایجاد پیکربندی در دایرکتوری ها ویا پوشه ها متفاوت در نرم افزارهای ارائه شده تحت سرور آپاچی (the Apache Web Server) به کار می رود.

زمانی که در دایرکتوری خاصی فایل .htaccess قرار میگیرد، فایل .htaccess توسط وب سرور آپاچی (Apache) شناسایی شده و اجرا می گردد.

فایل های htaccess. جهت تغییر پیکربندی نرم افزار سرور آپاچی وب استفاده می شود که امکان فعال سازی و یا غیر فعال سازی قابلیت های اضافی و ویژگی های وب سرور آپاچی را فراهم می کند. در صورتی این فایل مورد استفاده قرار می گیرد که پوشه کاربر نیازمند به پیکربندی خاصی باشد و دسترسی روت (root) جهت اعمال تغییرات را نداشته باشد.

از جمله این امکانات حفاظت از رمز عبور (Password Protection) ، مدیریت و رفع خطاهایی مانند خطای ۵۰۰، ۴۰۲ و ۴۰۳، مدیریت ریدایرکت و ... می باشد. بطور مثال، هنگامی که خطای 404 "فایل یافت نشد" رخ می دهد، قابلیت فوروارد نمودن (Redirect) را با استفاده از خط دستورات فراهم می نماید.

توجه : این فایل تقریبا تمامی محدودیت‌های اعمالی بر آن دایرکتوری را بر عهده دارد و میتواند پیغام‌های خطا را مدیریت کند. توجه نمایید که در صورت تنظیم اشتباه این فایل، ممکن است سایت شما با مشکل مواجه شده و بارگذاری نشود.

همچنین فایل .htaccess معمولا با نصب برنامه(CMS) های Open Source نظیر وردپرس(Wordpress)، دروپال(Drupal) و جوملا(Joomla) این فایل به صورت خودکار در پوشه روت قرار می گیرد.

 

تنظیماتی که در فایل .htaccess قرار داده می شود بر روی پوشه جاری و زیر پوشه های آن اعمال می گردد و می توان با قرار دادن یک فایل .htaccess دیگر در زیر پوشه ای خاص تنظیمات پوشه والد را نقض نمود.

بدیهی است که Microsoft هم برای اعمال تنظیمات بر روی IIS چنین امکانی را فراهم کرده باشد. شما می توانید مشابه همین تنظیمات را در فایل web.config پیاده سای کنید. تقریبا تمامی کد هایی که در فایل .htaccess استفاده می شوند را می توان در فایل web.config شبیه سازی کرد.

Microsoft در IIS خود امکانی برای ترجمه مستقیم کد های .htaccess به ساختار XML قابل قبول در Web.config تهیه نموده تا پشتیبانی از سایتهای ایجاد شده توسط PHP را کامل کند.

 

نحوه مشاهده فایل htaccess. : فایل htaccess. به طور کلی به صورت مخفی (Hidden) میباشد، لذا برای فعال سازی و مشاهده آن پس از لاگین به Cpanel و ورود به بخش File Manager در پنجره باز شده با نام Directory Selection باید گزینه Show Hidden Files را فعال کنید.

نحوه ویرایش فایل htaccess. : برای ویرایش این فایل ابتدا نام فایل را به htaccess.txt تغییر نام دهید، سپس فایل را ویرایش کرده و تغییرات را ذخیره کنید پس از آن دوباره نام فایل را به htaccess. تغییر نام دهید.

توجه : با نصب برنامه اپن سورس ممکن است دستورات خاصی به صورت خودکار درون این فایل قرار گیرد. بعضی از این دستورات ممکن است باعث عدم مشاهده وب سایت شود. هر خط دستور را در لینوکس می توان با قراردادن علامت شارپ (#) ابتدای دستور غیر فعال کرد و نتیجه را چک کرد.

 ایجاد فایل .htaccess : فایل متنی در پوشه root ایجاد نموده و پسوند فایل .txt زده تا قابلیت ویرایش را داشته باشد. پس از ویرایش و وارد نمودن کدهای لازم نام فایل را به htaccess.  تغییر دهید.

 

قابلیت های فایل . htaccess بسیار گسترده است و برخی از آنها ذیلا فهرست شده:

  • کنترل ریدایرکت
  • کنترل دسترسی فیزیکی به فایلها و پوشه ها
  • کنترل نمایش خطاهای Apache
  • تنظیمات  URL Rewrite
  • مسدود کردن یک یا چند IP خاص یا یک رنج IP
  • گذاشت پسورد بر روی پوشه ای خاص
  • تنظیمات کش و Expire Date آن
  • اعمال برخی تغییرات در تنظیمات پیش فرض PHP، MySQL و Apache
  • جلوگیری از نمایش تمامی فایلها یا یک یا چند فایل با پسوندی خاص
  • اضافه نمودن یک MIME
  • معرفی یک Default Document در پوشه ای خاص
  • تنظیم  Default Charset

 

آیا این پاسخ مفید بود؟

خوانده شده

چگونه بخش دیدگاه ها در وردپرس را مدیریت نماییم

یکی از ویژگی های وبسایت ها وجود راههای ارتباطی با بازدیدکنندگان وبسایت ها میباشد که یکی از ساده...

چگونه وب سایت خود را در گوگل وبمستر ثبت کنیم؟

ابزارهای گوگل وبمستر (Google Webmaster Tools) در واقع نوعی مکانیسم اولیه برای برقراری ارتباط با...

دسترسی به گوگل آنالیتیک برای کاربران ایرانی آزاد شد.

در پی لغو تدریجی تحریم ها بر علیه ایران، خوشبختانه شاهد آن هستیم که گوگل نیز به نوبه خود دسترسی...

افزونه KeeFox

همانطور که پیشتر در مقاله keepass چیست و چگونه کار می کند؟ اشاره شد، امنیت رمزهای عبور و به...

مقایسه سرور های مجازی، اشتراکی و اختصاصی

با توجه به تنوع محصولات و گستردگی سرویس های ارایه شده ، در این مقاله برآن شدیم، در رابطه با سرویس...